Elke hulpverlener die zich zorgen maakt over verontrustende leefsituaties.
Het Ondersteuningscentrum Jeugdzorg gaat eerst na of er een voldoende aanwijzingen zijn dat hulpverlening maatschappelijk noodzakelijk is. Zo brengt het in kaart of er al hulpverlening is of was en of er geen andere partners in de vrijwillige – buitengerechtelijke – hulpverlening zijn die het gezin kunnen verder helpen. Pas dan beslist het OCJ of het een formeel onderzoek maatschappelijke noodzaak opstart of al dan niet zal doorverwijzen naar andere hulpverlening.
Het OCJ heeft vier kerntaken:
- Advies geven aan hulpverleners;
- Onderzoeken of het nodig is dat de overheid tussenkomt in de hulpverlening;
- Hulpverlening opstarten of lopende hulpverlening mee opvolgen;
- Doorverwijzen naar de jeugdrechter als gerechtelijke jeugdhulp nodig is.
De taken van het OCJ worden uitgevoerd door consulenten. Elke consulent volgt de situatie van een aantal jongeren persoonlijk op. Beslissingen gebeuren evenwel steeds door het hele team van consulenten binnen het OCJ. Deze gedeelde besluitvorming zorgt ervoor dat de hulpverlening die een jongere krijgt, niet afhangt van de mening van één persoon.
Zolang de hulp via het OCJ loopt, is het nog steeds vrijwillige – buitengerechtelijke – jeugdhulp, dus met het akkoord van de jongere en zijn ouders. Maar een jongere of ouder kan niet zomaar beslissen om de hulp te veranderen of stop te zetten. Daarover wordt samen beslist in onderling overleg.
Het OCJ heeft geen eigen hulpaanbod. Jeugdhulp is ofwel direct toegankelijk (bv. via het Jongeren Advies Centrum (JAC), Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB), een psycholoog…) ofwel via de intersectorale toegangspoort. Bij het OCJ verandert er niets aan het soort van hulp dat verkrijgbaar is. Er is ook geen hulpverlening die enkel via het OCJ verkrijgbaar is. Het verschil zit er vooral in dat er bij het OCJ een consulent is die de hulpverlening mee opvolgt.
Het OCJ biedt ook een consultfunctie aan:
Jeugdhulpaanbieders kunnen ook terecht bij het OCJ met een consultvraag. Deze consultfunctie is erop gericht om te informeren over de werking van het OCJ, om de verontrusting helder te krijgen en om na te gaan welke stappen er nog gezet kunnen worden alvorens een aanmelding te doen.
Het OCJ bespreekt de situatie met de hulpaanbieder en geeft advies over mogelijke verdere stappen. Het consult bevat geen formeel oordeel over maatschappelijke noodzaak maar kan wel adviseren om aan te melden bij een gemandateerde voorziening. De verantwoordelijkheid voor de opvolging van de cliënt en het al dan niet nemen van volgende stappen blijft steeds bij de betrokken hulpverlener die consult vraagt.
Consultvragen kunnen anoniem gesteld worden en leiden enkel tot een aanmelding indien de consultvrager dit zélf beslist. De consultvrager is dus in alle gevallen ‘eigenaar’ van het gekregen advies.
Details aanbod:
Verontrusting
Gemandateerde voorzieningen
De werking in Provincie Antwerpen is opgedeeld in drie regio's:
OCJ Antwerpen, OCJ Mechelen en OCJ Turnhout.
Jeugdhulpaanbieders melden een jongere aan bij het Ondersteuningscentrum Jeugdzorg door middel van een M-document. Als dat document ontvankelijk is, start het OCJ een formeel onderzoek van de verontrustende situatie. Dat resulteert in een gemotiveerde beslissing of jeugdhulpverlening al dan niet maatschappelijk noodzakelijk is.
De minderjarige, zijn ouders, zijn vertrouwenspersoon of een dienstverlener buiten de jeugdhulp kunnen persoonlijk, schriftelijk, telefonisch … aanmelden.
Niet van toepassing.
Consult OCJ
Telefoon: 02/243.56.51
- Maandagvoormiddag van 10 – 12u (behalve tijdens de schoolvakanties)
- Dinsdagnamiddag van 14 – 16u
- Donderdagnamiddag van 14 – 16u
- Vrijdagvoormiddag van 10 – 12u (behalve tijdens de schoolvakanties)
- Vrijdagnamiddag van 14 – 16u