Iedereen die professioneel in contact komt met minderjarigen in crisissituaties kan aanmelden. Een crisissituatie is een acuut beleefde noodsituatie waarin onmiddellijk hulp moet worden geboden.
Wanneer kinderen en jongeren in een crisissituatie belanden, is het erg belangrijk dat er snel ingegrepen wordt. Daarom kan je 24 uur op 24, 7 dagen op 7, telefonisch een crisissituatie melden.
Telefonisch gaan de hulpverleners van het crisismeldpunt mee nadenken met de aanmelder hoe de jongere en zijn gezin het beste geholpen worden en wie deze hulp kan bieden. Vaak kan je weer verder na het geven van consult. Het Meldpunt bekijkt wat de meest passende en minst ingrijpende hulpverlening is.
Wanneer de crisishulpverleners en de aanmelder denken dat er meer nodig is in het gezin kan er een crisisinterventie worden opgestart voor de jongere en zijn gezin.
Een medewerker van het crisismeldpunt biedt snelle, korte (3 à 4 werkdagen) en intensieve stress-verlagende hulp. Op deze manier trachten we de crisis in te schatten, opnieuw veiligheid te installeren en verandering in gang zetten. We bekijken ook welke vorm van hulpverlening er nodig is na de crisisinterventie.
Deze interventie bestaat uit een gesprek dat start met het gezin en de aanmelder. Het laatste gesprek zit er ook een opvolger bij, de andere gesprekken vinden plaats tussen de crisismedewerker en het gezin. Het doel van een crisisinterventie is om een rustige en veilige thuisomgeving te creëren waarbij het gezin voldoende ondersteuning krijgt.
De drempel is zo laag mogelijk, we werken zonder wachtlijst en zonder reservatie. We werken met weinig criteria, maar houden vast aan de noodzaak van een crisis en een minimum aan medewerking van jongere en ouders.
Hiernaast is er het aanbod crisisbegeleiding. Dit is een intensieve begeleiding van maximum 28 dagen aan jongeren en hun omgeving. Crisisbegeleiding kan zowel aan huis als in een organisatie of voorziening starten. Deze begeleiding loopt door onze partners van Crisishulp aan Huis, maar wordt aangevraagd via het Meldpunt.
Indien nodig kan het meldpunt ook zorgen voor crisisopvang van kinderen of jongeren. Het gaat dan om opvang gedurende maximum 7 dagen in een in een crisisbed in een voorziening. Via het meldpunt wordt dan met de aanmelder afgesproken hoe die week wordt gebruikt om rust in het gezin te installeren en verdere begeleiding te bekijken.
Details aanbod:
Crisishulp
Crisismeldpunt -18
Provincie Antwerpen. Vermeld zeker telkens een concrete regio bij een aanmelding.
24 op 24, 7 op 7 bereikbaar op het nummer 03/609.57.57
Niet van toepassing
TELEFOON: 03 609 57 57
Adres: Cornelis Schutstraat 28, 2100 Deurne
E-mail: crisisteam-18@cawantwerpen.be