U bevindt zich hier: Home > Nieuws > CEDES : een goede kindertijd voor mijn kinderen
CEDES : een goede kindertijd voor mijn kinderen
Een groepsprogramma over opvoeding
Doelgroep:
Het programma is bedoeld voor ouders in armoede: gekleurde armoede, nieuwe armoede, generatiearmoede, maatschappelijk kwetsbaar zijn,…
‘Armoede is een netwerk van sociale uitsluitingen dat zich uitstrekt over meerdere gebieden van het bestaan. Het leidt tot een kloof tussen armen en de algemeen aanvaarde leefpatronen in onze samenleving. Die kloof kan je op eigen kracht alleen nooit overbruggen.’ (J.Vrancken)
Een groep bestaat uit 7 à 10 deelnemende ouders /zorgdragers (individueel of als koppel) van kinderen tussen 0-12 jaar woonachtig in de.
Een minimale kennis van de Nederlandse taal is nodig.
Visie:
Het groepsprogramma tracht aan de hand van krachtgericht werken gezinnen in armoede te versterken en meer controle te laten verwerven over de kwaliteit van hun leven. Dit aan de hand van een werkinstrument (= de zorgwijzer en de opvoedingswijzer) dat inzoomt op de basiszorgen (voeding, kleding, onderdak, zorg voor gezondheid en een persoon die zorgt) en 4 psychosociale noden (=bouwstenen) van het kind (liefde en veiligheid, nieuwe ervaringen, positieve reacties en graduele uitbreiding van verantwoordelijkheden). Hierbij wordt de ouder/zorgdrager aangesproken als eerste en beste advocaat van de 4 bouwstenen voor zijn/haar kind(eren).
Inhoud programma:
Het groepsprogramma bestaat uit 5 praatsessies voor ouders/zorgdragers.
Sessie 1: ‘ja, ik zorg goed voor mijn kinderen’
In deze eerste sessie wordt er samen stilgestaan bij wat het belangrijkste is wat je kind nodig heeft, nl de basiszorgen. We bespreken deze fundamenten en staan stil bij wie jou hierin kan helpen.
Sessie 2: ‘de vier bouwstenen in mijn eigen kindertijd’
Ouders /zorgdragers denken na hoe de vier bouwstenen aanwezig waren in hun eigen kindertijd. Dit om de opvoedingswijzer (werkinstrument) te leren hanteren op een terrein waar de ouder/zorgdrager zelf niet verantwoordelijk was voor het realiseren van de bouwstenen en om te leren uit de eigen opvoedingsgeschiedenis.
Sessie 3: ‘de 4 bouwstenen in de kindertijd van mijn kinderen’
Ouders/zorgdragers denken na hoe de vier bouwstenen aanwezig zijn in het leven van hun kind(eren). Hierbij wordt benadrukt dat ouders/zorgdragers niet de enige leveranciers zijn van het realiseren van de vier bouwstenen.
Sessie 4: ’een goede kindertijd voor mijn kinderen’
In deze sessie wordt er samen nagedacht en tips uitgewisseld hoe ouders/zorgdragers de 4 bouwstenen concreet kunnen realiseren.
Sessie 5: ‘Wie kan/mag mij helpen?’ + afrondende sessie en evaluatie
In deze sessie wordt er samen nagedacht en informatie uitgewisseld hoe anderen kunnen en mogen helpen om de 4 bouwstenen te realiseren. Hierbij komt zowel het informele netwerk als het hulpverleningsnetwerk (sociale kaart van regio Boom) aan bod.
In deze sessie krijgen de ouders hun persoonlijk verslag, wordt het groepsprogramma geëvalueerd, bespreken we een eventuele doorverwijzing, …
Praktisch:
Wanneer?
5 dinsdagen: 15/05/2018, 22/05/2018, 29/05/2018, 05/06/2018, 12/06/2018
Telkens van 9.00 – 11.30
Aansluitend wordt een soepmaaltijd voorzien.
Voor niet-schoolgaande kinderen (woonachtig te Boom) is er de mogelijkheid van gratis kinderopvang in Troetelboom (inschrijven hiervoor is noodzakelijk).
Waar?
Boempetat!
Blauwstraat 14, 2850 Boom
Meer informatie of aanmelden?
Schrijf je in voor 01/05/2018
Via griet.goovaerts@emmaus.be of 0473/25.03.16
Na aanmelding volgt een kennismakingsgesprek aan huis.